• Home
  • Diensten
    • DataCultuur & Consultancy
    • Business Intelligence (BI) & Analytics (BA)
    • Opleidingen
  • Over ons
  • Blog
  • Referenties
  • Contact
Menu
  • Home
  • Diensten
    • DataCultuur & Consultancy
    • Business Intelligence (BI) & Analytics (BA)
    • Opleidingen
  • Over ons
  • Blog
  • Referenties
  • Contact

form btn

aug 2020

Je data activeren – hoe begin je er aan?

Recente blogs

Vier trends in de Business Intelligence wereld

Lees verder »

Hoe inzicht creëren met (Power) BI

Lees verder »

UZA maakt beter gebruik van verlichtingsdata

Lees verder »

Overal lees je hoe belangrijk data zijn. Maar data op zich zijn waardeloos als je er niet mee aan de slag gaat. Hoe pak je dat aan? Hoe voorkom je dat je de datarevolutie mist? Is de ‘datageletterdheid’ bij jou en je bedrijf wel hoog genoeg? Zijn je medewerkers voldoende gemotiveerd? Daarop geven we een antwoord in enkele posts rond het gebruik van data (vb Business Intelligence & Analytics).

Een model

Een relatief eenvoudig model dat als startpunt kan dienen is “The Data Science Hierarchy of Needs” (Monica Rogati). Dit model is overigens geïnspireerd door de alom bekende behoeftepyramide van Maslow.

Monica Rogati (https://hackernoon.com/the-ai-hierarchy-of-needs-18f111fcc007)

Kort samengevat kan je zeggen dat je volgens dit model:

  • eerst je data-infrastructuur in orde moet brengen, 
  • dat je vervolgens kan beginnen met ‘klassieke’ Business Intelligence (BI), 
  • om daarna stappen te zetten richting Machine Learning (ML) of andere vormen van Artificial Intelligence (AI). 

Begin eventueel klein – maar begin.

De hiervoor geschetste aanpak is geen pleidooi om allesomvattend (en dus per definitie traag) te werken. Je kan immers perfect beginnen met een kleine verticale selectie van je data. Die kun je verticaal doorploegen, als een soort pilootproject, om ervaring op te doen. Dit kan je daarna in de breedte uitbreiden. 

Zo kan je ook van kortbij opvolgen of je projectteam goed is samengesteld, of de gebruikers voldoende voorkennis hebben en de resultaten begrijpen, of medewerkers vertrouwen hebben in de resultaten,…  Je organisatie kan dus meegroeien.

Je moet immers tegelijk (en dat is niet zichtbaar in het model hierboven) aan je ‘change management’ beginnen denken. Niet iedereen zal zomaar mee zijn met een meer datagedreven manier van werken. 

Drie belangrijke aspecten in de reis naar meer datagedrevenheid zijn dus :

  • Business Intelligence, 
  • Business Analytics
  • Change Management.

In andere posts gaan we op elk van die aspecten verder in detail. 

PrevVorigeOver projectmanagement en datacultuur
VolgendeHoe inzicht creëren met (Power) BINext
  • info@palpa.be
  • +32 3 844 33 11
  • BE 0653.895.707
  • Disclaimer & Privacy
  • Cookiebeleid
Menu
  • Disclaimer & Privacy
  • Cookiebeleid

Pagina's

  • Home
  • Diensten
    • DataCultuur & Consultancy
    • Business Intelligence (BI) & Analytics (BA)
    • Opleidingen
  • Over ons
  • Blog
  • Referenties
  • Contact
Menu
  • Home
  • Diensten
    • DataCultuur & Consultancy
    • Business Intelligence (BI) & Analytics (BA)
    • Opleidingen
  • Over ons
  • Blog
  • Referenties
  • Contact

KMO Portefeuille

Palpa is geregistreerd dienstverlener voor de pijlers Opleiding en Advies. Erkenningsnummers: OPLEIDING DV.O225464 – ADVIES DV.A225463

We gebruiken cookies op deze website, meer informatie hierover vind je terug in ons cookiebeleid
Aanvaard
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Niet-noodzakelijk

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

  • info@palpa.be
  • +32 3 844 33 11

Heb je een vraag of opmerking?